Porque nem tudo correu bem nas experiências feitas nos últimos anos (cf. queda nos rankings PISA) há alterações ao nível da gestão e da avaliação.

Acesso a muita informação aqui, resumida neste folheto.

Chamaria a atenção para estas modificações que se encontram no segundo documento:

Municipal and independent schools will be governed by the same regulations as much as possible.

New grading system The government wants to introduce a new grading system at some stage between 2010 and 2012. The current four-grade scale would then be replaced by a six-grade scale with a seventh indicator. A–E are passing grades and F is fail. The grades will be given out starting in year 6. Students today first get grades in year 8.

Versão final da proposta de nova grelha de avaliação, contrária a uma indiferenciação do sucesso.

E os falhanços, detectados nos primeiros anos da escolaridade, começaram a ser combatidos com o reforço (numa perspectiva bem conservadora) da exigência nas competências básicas:

Reading-writing-arithmetic initiative

Support for children who are falling behind in their school work must improve. Because of this, the Government decided on 4 September 2008 to introduce a study grant to strengthen efforts to improve the basic skills of reading, writing and arithmetic, focusing on years 1-3.

Quanto à gestão, o excesso de descentralização está em contra-ciclo, com o actual reforço de uma regulamentação central:

Choice and Equity

  • As far as possible, municipal and independent schools are to have a common regulatory system. The point of departure is for the same rules to apply regardless of the responsible body. At present, the same rules apply in principle only when this is specifically stated. In order that independent schools can continue to have special educational profiles, certain limited exceptions will be possible.
  • As far as possible, all types of school are to be governed by common regulations where this is appropriate. The creation of a more uniform structure will make it easier for those interpreting and applying the Act.

A equidade passa por uma regulação clara na aplicação da legislação. Por cá, alguns defensores do sistema sueco como exemplificativo de uma radical liberdade de escolha nem sempre dão conta destas alterações recentes, motivadas pela constatação de que, mesmo na Suécia, uma autonomia excessiva conduziu a resultados pouco favoráveis.